Love og Vedtægter

§ l Foreningens navn og hjemsted:

Foreningens navn er Dart Odense. Dens hjemsted er Odense kommune.

§ 2 Foreningens formål:

Foreningens formål er at dyrke dartspil, samt at udbrede kendskabet til denne idrætsgren. Foreningsarbejdet skal give, især børn og unge under 25 år, mulighed for virksomhed og kammeratligt samvær i deres fritid.

Vedtaget ved ordinær generalforsamling 14-3-2018:
Dart Odense skal igen have sportslige ambitioner!

  1. a)  Det skal være en klar sportslig ambition at klubbens 1.hold bliver i landets bedste række, og også bliver en del af toppen i 1. division.
  2. b)  Det skal være en sportslig ambition at fremme sporten udadtil og tiltrække nye medlemmer
  3. c)  Der bør være en sportslig ambition om at både senior-/ og junior-spillere har mulighed for at udvikle og dygtiggøre sig i klubben, det være i form af gamle som nye træningsmetoder

§ 3 Medlemskab af organisation:

Foreningen er medlem af Samvirkende idrætsforeninger i Odense (SIKO) og Dansk Dart Union, og er underkastet disses love og vedtægter.

§ 4 Optagelse af medlemmer:

Som aktivt medlem kan bestyrelsen optage enhver. Foreningen skal have en registreret medlemskreds. Nye medlemmer (aktive og passive) skal gøres bekendt med klubbens love og vedtægter.

§ 5 Kontingent:

Foreningens kontingent fastsættes for et år af gangen på den ordinære generalforsamling ved almindeligt stemmeflertal. Kontingentet opkræves og betales kvartalsvis forud.

Forslag vedtaget ved ordinær generalforsamling 14-3-2018:
Alle medlemmer skal betale kontingent, eneste undtagelse er æresmedlemmer. En måde eventuelt at kompenserer medlemmer af barteamet/bestyrelsen kan være 2x genstande pr. vagt, er det i forbindelse med weekend kamp hvor der spilles kl. 11:00 og kl. 16:00 går det for at være 2 vagter og dermed i alt 4 genstande hvis man vel og mærke bliver til det er slut.

Om der skal være en mulighed for at betale f.eks. en eventuel rengøring med kontingent skal være op til den siddende bestyrelse på gældende tidspunkt

§ 6 Udmeldelse og eksklusion:

Til gyldig udmeldelse kræves. at den sker skriftligt med mindst 14 dages varsel og at det pågældende medlem ikke på nogen måde overfor foreningen er i restance. Medlemmet har krav på skriftlig bekræftelse. Når et medlem er i kontingentrestance udover 2 måneder, kan bestyrelsen med mindst 8 dages skriftligt varsel ekskludere vedkommende. Optagelse kan ske igen, mod betaling af gælden til foreningen. I øvrigt kan bestyrelsen ekskludere et medlem, når særlige forhold giver anledning dertil. Bestyrelsens beslutning kræver dog, at mindst 2/3 af bestyrelsens medlemmer har stemt for eksklusionen. Vedkommende skal, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse, have haft lejlighed til at fremføre sit forsvar, og vedkommende kan kræve, at spørgsmålet om eksklusion afgøres på den førstkommende generalforsamling.

Når en eksklusion skal behandles på en generalforsamling, har vedkommende medlem krav på at ta meddelelse herom senest 8 dage før generalforsamlingen afholdes, ligesom vedkommende har adgang til denne, med ret til at forsvare sig. Spørgsmålet om eksklusion skal optages som et særskilt punkt på dagsordenen. Generalforsamlingsbeslutningen om eksklusion kræver majoritet, som ved ændring af klubbens love jf. § 15. et medlem der er ekskluderet i henhold til en generalforsamling, kan kun optages som medlem ved en ny generalforsamlings beslutning. Her kræves samme majoritet som ved beslutning af eksklusion.

§ 7 Ordinær generalforsamling:

Generalforsamlingen har med de indskrænkninger, som disse love foreskriver, den højeste myndighed i alle foreningens anliggender. Stemmeret har alle aktive medlemmer, som ikke er i kontingentrestance. Stemmeretten kan kun udøves ved personligt fremmøde. Passive medlemmer har ikke stemmeret ved generalforsamlingen, ligesom disse ikke kan indløse DDU-Licens.

Undtaget er dog oldboys stævner og oldboys rækken under DDU, her kan passive medlemmer af klubben deltage. Ordinær generalforsamling. der skal afholdes senest I 5. Maj, indkaldes med mindst 3 ugers varsel ved skriftlig meddelelse til medlemmerne. Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse, og disse forslag optages på dagsordenen, der bekendtgøres senest 8 dage før generalforsamlingen. på samme måde som ovennævnte.

§ 8 Dagsorden:

Dagsordenen for den ordinære generalforsamling. skal mindst omfatte følgende punkter:
• Valg af dirigent
• Bestyrelsens beretning for det forløbne år.
• Fremlæggelse af regnskab for det forløbne år til godkendelse.
• Vedtagelse af budget samt fastlæggelse af kontingent for det kommende år.
• Indkomne forslag.
• Valg af formand
• Valg af kasserer
• Valg af næstformand
• Valg af 2 medlemmer til den øvrige bestyrelse
• Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen
• Valg af 2 revisorer samt en revisorsuppleant
• Valg af udvalg
• Eventuelt

§ 9 Generalforsamlingens ledelse m. v:

Generalforsamlingen vælger en dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen.
Generalforsamlingen er altid beslutningsdygtig og dens beslutninger træffes ved simpelt flertal, dog undtaget de tilfælde, hvor der i disse love er nævnt andet. Hvis et medlem ønsker det, skal afstemningen være skriftlig. Alle afstemninger om eksklusion skal være skriftlige. Alle generalforsamlingens beslutninger føres til protokols, endvidere laves et mødereferat som ophænges i klublokalerne. Mødereferatet underskrives af dirigenten.

§ 10 Ekstraordinær generalforsamling:

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen, og skal indkaldes, når mindst 25 % stemmeberettigede medlemmer skriftligt stiller krav herom til bestyrelsen, med oplysning om emne der ønskes behandlet. I sidstnævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest 1 måned efter, at begæringen er fremsat overfor bestyrelsen. Om indkaldelsesmåde og myndighed gælder bestemmelserne i § 7. Den ekstraordinære generalforsamling er kun beslutningsdygtig når mindst l/3 af de Stemmeberettigede medlemmer er til stede, samt dem, der anmoder om generalforsamlingen. Dens beslutninger træffes ved simpelt flertal. Opnås sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutningen kan træffes uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer der er til stede. En ekstraordinær generalforsamling, hvis formål er at vælge bestyrelsen, er altid beslutningsdygtig.

§ 11 Bestyrelse – beføjelser – valg:

Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Bestyrelsen kan, i det omfang generalforsamlingen bemyndiger den til det, optage kreditter på klubbens vegne. Bestyrelsen består af en formand, en næstformand, en kasserer samt 2 medlemmer (reduceret fra 4 til 2 ved ordinær generalforsamling 14-3-2018), der vælges for 2 år af gangen. Formanden og 1 bestyrelsesmedlemmer vælges i ulige år. Kasserer, næstformand og 1 bestyrelsesmedlemmer vælges i lige år. Flertallet af bestyrelsen skal være myndige. Formand, næstformand og kasserer vælges ved en særskilt afstemning. Suppleanter og revisor vælges for et år. Genvalg kan finde sted.

§ 12 Konstituering – tegningsret:

Bestyrelsen konstituerer sig snarest, dog senest 14 dage efter generalforsamlingen, på et bestyrelsesmøde med sekretær. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, heriblandt formanden eller næstformanden er tilstede, dog jf.§ 6. I formandens fravær indtræder næstformanden. Ved dennes fravær en af formanden udpeget stedfortræder.

Formanden indkalder til bestyrelsesmøde så ofte han finder det påkrævet, eller hvis 2 bestyrelsesmedlemmer forlanger det. Bestyrelsens beslutninger træffes ved et almindeligt stemmeflertal. Står stemmerne lige er formandens eller dennes afløser stemmeafgørende. Over bestyrelsens forhandlinger føres en protokol. Foreningen tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner kræves underskrift af formanden, næstformanden eller kassereren. I alle større sager, såsom køb/salg/pantsætning af fast ejendom eller løsøre, tegnes foreningen af formanden, næstformanden og kassereren i forening.

§ 13 Regnskab:

Foreningens regnskab er kalenderåret. Bestyrelsen skal inden I. februar afgive driftsregnskab for det foregående år og status pr. 31 december til revisorerne. Driftsregnskab og status forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorernes påtegning. Det reviderede regnskab sendes sammen med indkaldelsen til generalforsamlingen til medlemmerne jf. § 7

§ 14 Revision:

Revisorerne skal hvert år, før den ordinære generalforsamling, gennemgå det samlede regnskab og påse, at beholdningerne er til stede. Driftsregnskab og status forsynes med en påtegning. Hver af revisorerne, har til enhver tid, adgang til at efterse regnskab og beholdning.

§ 15 Vedtægtsændringer:

Forandring af lovene kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 2/3 af de angivne stemmer er for forslaget.

§ 16 Foreningens opløsning:

Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun foretages på en i dette øjemed indkaldt generalforsamling. Til dennes beslutningsdygtighed kræves, at mindst 1⁄2 af klubbens stemmeberettigede medlemmer er tilstede, og til forslagets vedtagelse kræves, at mindst 3⁄4 af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny generalforsamling, hvor beslutningen kan træffes med ovennævnte stemmeflertal, uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer, der er til stede. Eventuelle aktiver, herunder formue, fast ejendom og løsøre, skal fordeles til ungdomsarbejdet i Odense kommune.

Revideret 17-07-2018

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk